Храненето, децата и Зоната

Здравословното хранене при децата е сложна задача и за много родители се оказва уравнение с повишена трудност. Теорията е ясна – повече зеленчуци, витамини и протеини, но в реалността да измъкнеш пакета чипс от ръцете на младия си наследник и да го замениш с броколи не е никак лесно и често е съпроводено негодувание, недоволство и писъци. 

Статистиката е тревожна – ръст при детското затлъстяване  и увеличаване на случаите на диабет тип 2 при децата и подрастващите, който е резултат именно от начина на хранене. Според данни от проведено национално представително проучване в България при ученици на възраст 6-19 год. през периода 2010-2011 год. с наднормено тегло са 30,2%, от които със затлъстяване – 12,7%.

Тези тенденции безспорно са повлияни и от обездвижването при най-младите. Веселите игри навън нерядко са заменени от пасивни забавления пред компютъра с пакетче солети или от преумората и претоварването от училищни и извънкласни занимания и вечеря, поръчана от близката пицария.

Съвременните деца живеят и се хранят различно от предходните поколения. В повечето случаи тяхното меню е високовъглехидратно, а физическата им активност често е недостатъчна. За да растат здрави и пълноценни, те имат нужда от разнообразни ястия и приемането на определено дневно количество протеини. Техният хранителен режим е добре да бъда балансиран и съобразен със специфичните потребности на детския организъм. С помощта на принципите на Зоната това не е невъзможно. Може ли зоновото хранене на бъде приложено при най-малките и подходящо ли е то за подрастващите?

Зоната е диета, която повлиява прекрасно цялостното здравословно и емоционално състояние на човека без лишения и глад. Тя не само е подходяща, но и препоръчителна при децата, тъй като  подпомага и подкрепя техния растеж. За да въведем нашите деца в чудесния зонов свят, като начало е добре да се придържаме към няколко правила.

Протеините и мазнините

Преди пубертета количеството протеини при най-малките е 15 грама на ден, комбинирано с необходимото съотношение мазнини и въглехидрати. Подходящ източник на белтъчини при децата е сиренето. Макар че има високо съдържание на наситени мазнини, то е добър начин за увеличаване на протеина в детския хранителен режим. Парче сирене на ден ще спомогне за възвръщане на хормоналния баланс в детското тяло. Не бива да забравяме и безценните Омега-3 мастни киселини като добавка. Препоръчителната доза за малките палавници е една супена лъжица рибено масло на ден.

Закуската

Закуската трябва да е добре балансирана, но щедра на хранителни блокове, а плодовете е добре да се консумират нарязани на парчета и да бъдат комбинирани с нишесте. Не забравяйте зеленчуците – предлагайте ги отново и отново, независимо че не са любимата детска храна. Затова бъдете изобретателни – можете да ги наредите ги в чинията по цветове или да ги нарежете в интересни форми, които да събудят детския интерес и … апетит.

Сокове, газирано и растителна мазнина

Изключете газираните напитки и плодовия сок от детското меню, както и всички храни, които съдържат хидрогенирана мазнина. Тя често е обозначавана на етикетите на стоките като „растителна мазнина“ (каквото е фъстъченото масло, например). За вредата от нея е писано много и тя категорично няма място в детския хранителен режим.

След като започнат да свикват да хапват спрямо принципите на Зоната, най-малките лесно ще преодолеят всякакви „пристрастявания“ към тестени изделия, „фастфуд“ и сладкиши. С времето те неусетно сами ще нормализират нуждата и желанието от приемане на цялата палитра от хранителни елементи дори, когато се хранят навън и далеч от Вашия поглед.

Създаването на отношение и любов към разнообразната храна е в основата на здравословния начин на живот не само при възрастните, но и при децата. Балансирани менюта, следващи изискванията на Зоната и зоновото хранене, които са поднесени по интересен и забавен за детските очи начин, ще създадат не само полезни хранителни навици, но и ще спомогнат за по-щастливо детство, по-добър тонус и способност за концентрация, а децата ни ще растат изпълнени с любопитство и енергия.

©Текстът е разработен от екип на ZChef.

Използвана е информация от Интернет.

За всеки готвач, ресторантьор трудностите пред които е изправен всеки ЗОНУВАЩ са неразбираеми.

Да смяташ грамажи с лекота, да измислиш и си представиш ястието по зададени грамажи е призвание и лекота.

И когато един ресторантьор вярва, разбира и живее в ЗОНАТА, логично продължение на нещата е да се стигне до ЗОНОВА КУХНЯ.


Copyrights © 2017 Z-Chef.bg. All Rights Reserved.
Developed by