За зоната

Какво е Зоната

Зоната е метаболитно състояние, в което тялото и умът се намират в баланс и хармония. В Зоната Вие се радвате на перфектна фигура и оптимално здраве, имате енергия, сила и желание да бъдете жизнена и пълноценна личност, независимо от възрастта си. Умората е изместена от ентусиазъм, безразличието и нерешителността - от устрем и увереност. Концентрацията се завръща, докато тялото е спокойно и в идеална кондиция. Решавате проблемите си с лекота и усмивка, а ежедневните предизвикателства не Ви плашат, а амбицират.

Пътят към Зоната не е чрез традиционна диета в широко използвания смисъл на думата. За разлика от повечето популярни диети, хранителният режим на Зоната не изисква драстични лишения или отказ от определена група храни и хранителни елементи, защото това вреди на организма и е съпътствано по-скоро от негативни последици за физиката и психиката, отколкото от дългосрочни ползи.

Животът в Зоната не е Ви обрича на хранителна оскъдица, глад, емоционални изпитания и отнемане на удоволствието от храненето. Точно обратното – той създава ново отношение и нагласа към храната като към лекарство и лечение. Храната в Зоната се възползва от разнообразието на протеините, мазнините и въглехидратите и се базира на факта, че нашето тяло се нуждае и от трите вида вещества. Отнемането на някое от тях обикновено е придружено от стрес и появата на рисков за пълноценното ни съществуване недостиг.

Диетата на Зоната разпределя хранителните елементи и различните типовете храни в правилните пропорции и ги разделя на 5 дневни приема. По този начин, консумирате всичко необходимо за Вашия организъм в точното количество и съотношение и в подходящи часови интервали без да изпитвате глад или неразположение.  Дори да нарушите зоновия режим, не бива да се притеснявате – само 4 часа ви делят от следващото зоново хранене и възвръщане на хормоналния баланс в тялото.

За да може лесно да се спазват необходимите пропорции, Зоната въвежда понятието „блок“ и разделя хранителните блокове в три категории: протеинов блок (7г протеин), въглехидратен блок (9г въглехидрати) и мазнинен блок (1.5г мазнини). „Паролата“ за вратата на Зоната е пропорцията 1:1:1 или 30% протеини, 40% въглехидрати и 30% мазнини. Броят блокове, необходими за дневното хранене на всеки човек, се изчисляват индивидуално, спрямо неговите физически характеристики, пол и степен на активност.    

Макар да изглежда математически сложно и времеемко, зоновото хранене е изпробван и доказан начин за отслабване без „йо-йо“ ефект и за подобряване на качеството на живот. Ние, от ZChef ще Ви улесним по пътя към Зоната като Ви осигурим разнообразни менюта, разработени спрямо всички параметри и изисквания на зоново хранене и съобразени с най-добрите кулинарни техники. Ние ценим Вашето време и ангажираност и готвим за Вас и вместо Вас, за да направим пътя Ви към Зоната лесен, приятен и вкусен.

Хранейки се според правилата на Зоната, Вие ще повлияете на хормоналната структура на тялото си, ще постигнете хормонален баланс и чрез храната ще въздействате на хормоните, отговорни както за физическото, така и за психическото здраве. Достигането до Зоната не изисква свръхусилия, а е въпрос на контролирано и осъзнато хранене, съобразено със спецификата на човека и неговите естествени хранителни нужди.

Благоприятната промяна от живота в Зоната е настина поразителна и се дължи на правилното съотношение и дозиране на храната. Храненето, спрямо изискванията на Зоната въздейства върху метаболизма, хормоналния баланс и имунната система и така видимо подобрява здравето, дори при трудно лечимите, хронични заболявания.

 

Зоната, хормоните в тялото и хормоналният баланс

Малцина осъзнават, че правилното хранене е неразривно свързано с хормоналния баланс, а хормоните са отговорни не само за външния вид, но и за поведението ни. Всички процеси в човешкия организъм се регулират от хормони – метаболизма, нервната система, физическото развитие, емоциите и чувствата. Техният дисбаланс може сериозно да влоши качеството на живот и да бъде знак за болест или предболестно състояние.

Традиционните диети, базирани на разбирането “горене на калории“, не отчитат факта, че храната е най-мощното оръжие на земята. Чрез влиянието ѝ върху хормоните, тя може да ни излекува, да подобри физическото ни представяне, да повлияе върху действията ни или да ни разболее.

Високо протеиновите, въглехидратните и нискомаслените диети не отчитат влиянието на храната върху хормоналното равновесие и носят рискове за здравето. Те целят само едно – отслабване. Отслабвайки чрез тях обаче хората губят повече вода и много по-малко телесни мазнини.

Всяка високо въглехидратна диета покачва нивото на глюкоза в кръвта, и съответно на инсулин, което води не до топене, а до натрупване на мазнини.

Протеиновите диети наистина предизвикват отслабване, но на каква цена? Чрез тях ние допринасяме за появата на ненормално метаболитно състояние наречено “кетозис“, клетките ни започват да произвеждат „кетонни тела“, които не са ни нужни и, в опитите си да ги изхвърлим, започваме да уринираме по-често. При протеиновите диети отслабването се дължи предимно на изхвърлянето на вода.

Що се отнася до  мазнините е важно да запомним следното: мазнините, които трупаме не са вследствие от мазнините, които ядем. И още нещо – консумирайки мазнини, ние се отърваваме от излишните мазнини.

Хранителният режим на Зоната разчита хормоналния код на здравето, скрит в тандема инсулин - глюкагон. Инсулинът е познат като „хормон на складирането“. Той отделя излишната глюкоза от постъпилите от храната въглехидрати и излишните киселини от постъпилите от храната протеини и ги „заключва“ под формата на мазнини в мастните тъкани.

Глюкагонът е пълната противоположност на инсулина. Познат е като „хормон на мобилизацията“.  При необходимост, той освобождава във вид на глюкоза складираните в черния дроб въглехидрати. По този начин съдейства за поддържане на нормални нива на кръвната захар.

Равновесието между инсулина и глюкагона е от изключителна важност за оцеляването ни и пълноценното ни съществуване. От него зависи координираната дейност на мозъка и вътрешните ни органи.  Отделянето на инсулин се предизвиква от въглехидратите, а на глюкагон – от протеините. С други думи, правилното съотношение на хранителните елементи е ключово за нашето здраве.

Тук е мястото да споменем и огромната роля на айказаноидите – суперхормони, които контролират всички хормонални системи и жизненоважни функции. Открити през 1936 г., те са познати като най-могъщия биологичен агент. Единственият доставчик на мастни киселини, които произвеждат айказаноиди, са мазнините.

Рибеното масло или Омега-3 мастни киселини са основен градивен елемент на айказаноидите. Нашият организъм не може да ги произвежда сам, затова тяхното набавяне става единствено чрез храната. Рибата и пречистеното рибено масло са най-подходящите източници на Омега-3. Тъй като съвременния човек няма възможност и навици  да се храни с риба поне два пъти на ден, най-удобният начин за това остава рибеното масло. Когато то допълва Вашата зонова диета, това ще допринесе за облекчаване на редица здравословни проблеми като артрит, възпаления, сърдечно-съдови болести, депресия и много други.

Спазвайки режим, съобразен с принципите на Зоната и осигурявайки си необходимата дневна пропорция от протеини, въглехидрати и мазнини, Вие не само ще отслабнете без „йо-йо“ ефект, но и ще създадете хормонална среда за здравословен, пълнокръвен и щастлив живот.

Зоновото хранене е здравословен хранителен режим, който повлиява метаболизма и подобрява общото здравословно състояние и физическа кондиция. В случай на болест или заболяване, зоновото хранене не замества предписаните от специалист лекарства и медикаменти. Моля, консултирайте се с лекар, преди да спрете или промените приема на предписаните Ви лекарствени средства!

 

За създателя на Зоната

Д-р Бари Сиърс е един от водещите световни учени в областта на хормоналните реакции,  диетичния контрол и възпалителните процеси в човешкото тяло, предизвикани от неправилното хранене. В последните 30 години, той изучава липидите и тяхното въздействие върху възпаленията. Има над 30 научни статии и е притежател на 13 патента в САЩ в областта на лекарствата и хормоналната регулация за лечение на сърдечно-съдови и ракови заболявания. Автор е на бестселъра „Зоната“ както и на редица други книги, разкриващи предимствата на зоновото хранене, преведени на 22 езика и продадени в повече от 5 милиона копия.

След редица биохимични изследвания, свързани с храненето, Бари Сиърс стига до заключението, че много заболявания са вследствие на дисбаланс на айказаноидите. През 1980 г., той разработва теория за хранителния контрол върху айказаноидите, която е в основата на зоновата диета.

Д-р Сиърс препоръчва да се мисли за храната хормонално, а не калорично. Това означава, че ограничаването на калориите само по себе си не е достатъчно, за да предизвика дълготрайна загуба на тегло и добро здраве. Чрез хранителния режим на Зоната, той успява да балансира хормоните в организма като намалява въглехидратите – виновни за освобождаване на инсулин в тялото.

Неговият път към Зоната започва от собствената му фамилна обремененост към сърдечно-съдови заболявания и стремежа му да подобри и удължи собствения си живот. След като разкрива, дефинира и тества принципите на зоновото хранене първо върху себе си и семейството си, той е категоричен: „Сега вече съм убеден, че достигането и пребиваването в Зоната може да ни предпази от сърдечни заболявания. Нещо повече, то може да помогне да се избавим от тях, ако вече са се появили. Престоят в Зоната е най-добрата защита срещу рака и има благоприятно въздействие върху много други болести, в това число диабет, артрит, „умствени“ заболявания като депресия и алкохолизъм, даже хронична умора. Достигането и пребиваването в Зоната в крайна сметка би трябвало да ни помогне да осъществим най-универсалната от всички цели: да се радваме на по-дълъг, по-здрав и по-задоволителен във всяко едно отношение живот. Така ще можем да даваме най-доброто, на което сме способни, да се изявяваме по най-добрия начин час след час, ден след ден, месец след месец – до края на живота си. “

За всеки готвач, ресторантьор трудностите пред които е изправен всеки ЗОНУВАЩ са неразбираеми.

Да смяташ грамажи с лекота, да измислиш и си представиш ястието по зададени грамажи е призвание и лекота.

И когато един ресторантьор вярва, разбира и живее в ЗОНАТА, логично продължение на нещата е да се стигне до ЗОНОВА КУХНЯ.


Copyrights © 2017 Z-Chef.bg. All Rights Reserved.
Developed by